EFS Distriktsmöte i Karlskrona

EFS i Sydsveriges årsmöte i Karlskrona

Lördagen den 26 april, i strålande solsken och ljumma vindar, samlades ett hundratal medlemmar i EFS i Sydsverige till årsmöte i Möllebackskyrkan i Karlskrona.

Jan Karp, ordförande för Möllebackskyrkans missionsförening, hälsade välkommen och betonade att det var första gången, så vitt han visste, som distriktets årsmöte hölls i Karlskrona.

Möllebackskyrkans blåsorkester inledde förmiddagens gudstjänst med ett knippe melodier under ledning av den unge dirigenten Frans Sjöberg,  som själv började som klarinettist i orkestern för tio år sedan.

Kyrkoherden i Stadsförsamlingen Pamela Garpefors och Möllebackskyrkans präst Glenn Sjöberg predikade tillsammans på ett engagerande och tankeväckande sätt.

”Var höll lärjungarna hus efter korsfästelsen och uppståndelsen? Gömda bakom låsta dörrar under en hel vecka som om de befann sej i ett vakuum! Men ett vakuum är inte bara negativt, det kan växa och gro där också. Jesus trodde på lärjungarna trots att de tycktes ha dåligt närminne, var tjuriga som småbarn när Tomas inte ville tro för att han inte fick se bevis på att Jesus levde. Kanske att den helige ande gav lärjungarna små påfyllnadsdoser, boostade dem som när man vaccineras, så att de fick blomma upp vid pingsten? Vi ska bygga upp varandra så vi blir rustade till tjänst!”

En finstämd lovsångsstund leddes av Per-Anders Svedberg och övrig psalmsång leddes av Joakim Olsson Kruse, musiker i Stadsförsamlingen. Kollekt togs upp till Möllebackskyrkans arbete och senare under årsmötet till distriktet.

Efter sedvanliga fullmaktsgranskningar och en fantastisk lunch med varmrökt lax och bakelser, inleddes årsmötet med en parentation och tyst minut för styrelseledamoten Lennart Björk som avled 81 år gammal under sin första mandatperiod i styrelsen.

76 röstberättigade ombud lotsades genom ärendena av ett vant presidium, som bestod av Rey Råwall, Bengt Jakobsson och Åsa Dencker.

Axplock ur förhandlingarna: Johan Eldonson föredrog styrelsens verksamhetsberättelse med hjälp av ett bildspel. Information gavs om Salts verksamhet i form av en film. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för år 2013 och en ny ledamot valdes in. Erik Arvidsson, 39 år, kamrer i Broby och boende i Kristianstad men född och uppvuxen i Glimåkra, ersätter den tomma platsen efter Lennart Björk.

Valberedningen består av Elisabeth Fäldt, sammankallande,

Några frågor kring tidningen Livsluft ställdes och styrelsens ordförande Mats Hansson svarade att man ständigt för en levande diskussion kring tidningen, bland annat av ekonomisk natur. Medlemstidning eller ej, ingå i EFS Budbäraren eller ej? Ombuden uppmuntrades att skicka in motioner i frågan till nästa årsmöte.

Styrelsen konstituerade sig enligt följande: Mats Hansson, ordförande, Maria Grahn, vice ordförande, Jan Eberfeldt, sekreterare.

DSC_5596 DSC_5602bes DSC_5607 DSC_5612